Prostaatproblemen

De prostaat

De prostaat is een klier die zich onder de blaas bevindt en waar het bovenste deel van de plasbuis doorheen loopt. De prostaat produceert vocht dat belangrijk is voor de samenstelling van het zaad.

Prostaatproblemen

Prostaatklachten komen zowel bij jonge als bij oudere mannen voor. Bij de meeste mannen zal er bij het ouder worden een goedaardige prostaatvergroting optreden (BPH). Hierdoor wordt de plasbuis die door de prostaat heen loopt enigszins nauwer wat het plassen kan bemoeilijken. Er is dan sprake van een slappere straal en het duurt langer voordat de blaas leeg is.

Chronische prostaatklachten

Chronische prostaatproblemen noemt men ook wel prostatitis. Dit is een irritatie en veelal geen bacteriële infectie. Deze irritatie wordt meestal veroorzaakt door een combinatie van een te gespannen bekkenbodem en een verkeerde plastechniek.

Deze prostaatklachten geven meestal pijnklachten. Dit kan gepaard gaan met één of meerdere symptomen uit het rijtje: plasklachten bij een te gespannen bekkenbodem

Chirurgisch verwijderen van de prostaat

Dit gebeurt als er sprake is van prostaatkanker. Als de prostaat operatief is verwijderd kan het ophouden van urine na de operatie moeilijker zijn. Een deel van het ophoudmechanisme is dan namelijk weggehaald. De bekkenbodemspier moet dan extra inspanning leveren en een nieuw evenwicht vinden. Als er urineverlies optreedt, wordt u verwezen naar een bekkenfysiotherapeut. Het doel is dan om deze bekkenbodemspier zo optimaal mogelijk te trainen en goed te leren gebruiken.