Publicaties

Derde internationale stuitcongres München juni 2021

Sytske houdt een presentatie over de positie van de stuit. Je kunt haar horen en zien vanaf de start tot 39:43

En vervolgens ook een panel discussie:

Ingezonden stuk De Veendammer over 10 jaar Praktijk ‘Overwinning

Overwinning viert 10-jarig bestaan

VEENDAM Bekkenfysiotherapie praktijk Overwinning vierde 1 mei haar 10-jarig bestaan. Sytske Lohof-Venema startte in 2011 haar eenmanspraktijk in Veendam.

Hoofddoel van de praktijk is mensen te helpen met bekkenproblemen zoals urineverlies, problemen met ontlasting, seksuele pijnklachten, bekkenpijn en lage rugklachten.

De praktijk heeft een toonaangevende rol op het gebied van stuitpijn opgebouwd. Mensen met stuitpijn komen uit heel Nederland en ook van ver daarbuiten om behandeld te worden. Hierbij is vaak de NIMOC mobilisatietechniek nodig. Dit is een milde, pijnvrije, uitwendige techniek om het staartbotje recht te zetten. Daarnaast krijgen patiënten vaak verdere spierontspanning, houdingsadviezen etc.

In 2019 is de Sylo-pen ontwikkeld, een instrument dat je zelf kunt gebruiken om spierpijn en triggerpoints in de spieren te behandelen waardoor je minder pijn hebt en minder spanning in je lichaam ervaart. „Al met al is er heel veel gebeurd in de afgelopen 10 jaar. Inmiddels is de praktijk uitgebreid met een extra bekkenfysiotherapeut en een secretariaat. Na twee verhuizingen is de praktijk alweer 2,5 jaar in Wildervank gevestigd”, legt Sytske uit.

Voor de komende jaren is het doel, naast het voortzetten van de reguliere bekkenfysiotherapie, meer te kunnen betekenen voor mannen en vrouwen die vroeger geestelijk en/of lichamelijk zijn misbruikt. Dit geldt dan met name voor mensen die al wel een traject hebben gevolgd voor de geestelijke gevolgen, maar nog steeds kampen met lichamelijke klachten.

Mensen kunnen komen via een verwijzing, maar mogen zich ook rechtstreeks aanmelden. „Kijk wel even of u aanvullend verzekerd bent. De praktijk heeft contracten met alle verzekeraars. Het kan zijn dat u even moet wachten, omdat er wel een wachtlijst is maar u komt vanzelf aan de beurt.”

Voor meer info zie www.praktijkoverwinning.nl en www.sylo-pen.com

Publicatie in Nataal; vakmagazine voor pre-en postnatale zorgverlening

Datum: editie juni 2020

10 tips van fysiotherapeut Sytske Lohof voor als je thuis zit met pijnklachten

Foto: Unsplash.com
Veel mensen met rug- en nekklachten zitten al weken thuis en kunnen niet naar de fysiotherapeut of een sportmasseur.  Door stress, een stoel die niet goed is afgesteld als de bureaustoel op het werk of door het meer werken in de tuin, kan er extra pijn ontstaan. Wat doe je dan? We vroegen fysiotherapeut Sytske Lohof wat haar tips zijn voor mensen om hun pijnklachten te verminderen.

Dit zijn haar 10 tips voor als je pijn hebt tijdens deze corona tijd:

1. Ontspan terwijl je zit, probeer heel bewust vaak op een dag ontspannen te gaan zitten, waarbij je je billen loslaat, dus probeert deze te ontspannen. Als je dit goed doet voel je dat je billen zacht worden en ervaar je als vanzelf een buikademhaling. Als dit gebeurt weet je dat je het goed doet. De billen loslaten kan ook in stand. Je moet dan wel rechtop staan en niet een beetje voorover gebogen, ook hierbij geldt billen zacht en automatisch krijg je een buikademhaling.
  2. Neem een warme douche of een warm bad, hierdoor ontspant je lichaam waaronder ook je spieren. Door ontspanning krijg je een betere doorbloeding in je spieren waardoor de afvalstoffen weggevoerd worden en de pijn zal afnemen.
  3. Ga twee tot drie maal per dag even heel ontspannen op je favoriete zij liggen. Doe een kussentje tussen je knieën en ga in foetus houding liggen. Probeer je buik, je billen en je benen los te laten. Je voelt dan dat je benen zwaar worden. Als dit een beetje gevoelig is ergens in je lichaam, weet je dat je het goed doet. Loslaten doet vaak een beetje zeer, net als bijvoorbeeld het loslaten van het touw bij touwtrekken. Dat doet even zeer in je handen.
  4. Als je zere spieren hebt, plak er elastische tape of kinesiotape op. Let op dat je niet allergisch voor pleisters bent. Scheer indien nodig voordien de plek. Als het fijn voelt, laat de tape dan tot maximaal 1 week zitten, waarna je dit, met 1 dag pauze om de huid te herstellen, nogmaals mag gebruiken.
  5. Ga lekker dansen op muziek, dit mag heerlijk wild. Maar dit mag niet zeer doen. Of doe mee met Nederland in beweging.
  6. Plak een warmtepleister op de zere plek. Deze blijft 24 uur lekker warm. Waardoor de spieren ontspannen. Ook het bindweefsel, dit is het weefsel tussen en om de spieren heen, wordt soepeler. De spieren glijden als het ware beter ten opzichte van elkaar waardoor de pijn kan verminderen.
  7. Ga jezelf losschudden. Hetzelfde wat honden bijvoorbeeld doen als ze uit het water komen. Eigenlijk doen bijna alle dieren dit. Gisteren zag ik het de schapen nog doen.
    Tension releasing exercises (TRE). Hierdoor krijg je diepe ontspanning vanuit het autonome zenuwstelsel, door de n. vagus te activeren.
  8. Laat je lekker masseren door je huisgenoot. Dit mag een beetje gevoelig zijn. Maar moet direct als er gestopt wordt weer verdwenen zijn.
  9. Wees verder lekker actief, dit mag in het huishouden of met werken in de tuin. Je mag wel voelen dat je iets gedaan hebt. Maar let op; als dit het geval is dan moet de extra gevoeligheid of pijn die ontstaan is, binnen 15 minuten weer verdwenen zijn. Anders heb je teveel gedaan en heb je pas morgen weer energie. Dus verdeel je activiteiten in kleine stukjes, dan kun je de hele dag door.
  10. Mocht je nog steeds zere spieren of triggerpoints in spieren hebben, dan kun je de Sylo-pen gebruiken om de triggerpoints te verminderen. Je tikt als het ware op het triggerpoint in de spier waardoor deze gaat ontspannen en de pijn vermindert doordat de doorbloeding op deze plek verbetert. Zie ook www.sylo-pen.com.

‘Weinig kennis over stuitje zorgt voor veel gezondheidsklachten’ bij 1Vandaag

Kijk uit voor je stuitje!

maandag 27 augustus 2018, 15:00 uur

Je valt van de trap, er gaat iets mis tijdens de bevalling, je krijgt een botsing: en dan staat je stuitje scheef. Voor sommige mensen is dit het begin van een jarenlange helletocht van pijn lijden. Onnodig, want wat maar weinig artsen en fysiotherapeuten weten, is dat je het stuitje gewoon weer recht kunt zetten, zegt bekkenfysiotherapeut Sytske Lohof.

Coccyx Symposium Dordrecht
29 en 30 juni 2018

Spreken op 2nd Coccyx Symposium in Dordrecht

Introductie Carrie Cushion

Masterclass 28-6-2018

groepsfoto

nimoc_poster

Poster presentatie van Kyoma Wang
gemaakt van haar thesis over de “Non-Invasive Mobization of the Coccyx” (NIMOC). De uitkomstmaten (N=148) tijdens T0 en T1 van pijn bij palpatie van het os coccygis (NPRS), de Vinger Bodem Afstand (VBA) en de Active Straight Leg Raise (ASLR). Een eindopdracht voor haar master manuele therapie aan de Hoogeschool in Utrecht.

The 8th World congress on controversies in Neuroly 2014 Berlijn
Tijdens “The 8th World Congress on Controversies in Neurology, May 8-11, 2014, Berlin, Germany”, mocht ik een e-poster presentatie houden. De e-poster bevatte informatie over het case report dat ik voor mijn master Bekkenfysiotherapie geschreven heb. Zie onder Rehabilitation. http://comtecmed.com/cony/2014/eposter.aspx

484083_490122827765020_552137493_n

ICS-IUGA congres 2014 Nunspeet
Tijdens het post ICS IUGA congres 2014 kreeg ik de “best abstract price” overhandigd door dr. Bary Berghmans.

fotosytske2

Publicatie in het blad Conti-nu
In juni 2013 werd er een artikel geplubliceerd in het blad Conti-nu, het vakblad voor continentie verpleegkundigen en verzorgenden. www.beentjesteksten.nl Pagina 22.